Attityder och ledarskap.

Jag har länge velat tagit upp detta ämne, men vet inte hur jag ska närma mig det utan att bli för personlig eller kliva på någons tå.
Men som dom flesta vet om mig så är jag aktiv inom kvinnorörelse, kvinnojour och är van med att vara delaktig i miljöer där vi endast är kvinnor, och andra sidan så är fiske och mitt deltagande i föreningen där en miljö som är dess totala motsats, de enda jag vill påskina där är att jag gärna analyserar attityder och klimat.
Som alla vet så är de skillnader och en ödmjukare och mer lyhörd sida som finns inom kvinnorummet. En helt klar tydligare, rakare och inte så ödmjuk sida finner vi inom mansvärlden. Jag är övertygad om att engagemang gör att folk tappar uppfattningen om bemötande och attityd. Jag har flertalet gånger suttit i båda rummen och när engagemanget är som högst så avbryter man folk, hårdare toner och inte lyssnar in vad andra har att komma med. Man ska oavsett pris framföra sin kunskap i ämnet och de gäller att samtliga ligger på en liknande nivå kunskapsmässigt för det finns inte plats för förklaringar i denna hetta.
En nonchalans kan upplevas från åskådarsidan, åskådaren blir tilldelad den rollen i detta moment, den med lägre kunskap om ämnet blir åskådare och tankeverksamheten vänds inåt, delaktigheten blir som bortblåst.
Sen är det intressant att komma in som ensam tjej i en miljö som domineras av män. Har man en frågande inställning så har man de lättare, för män är hjälpsamma. Jag har en gång provat närma mig med kunskap i en fråga, men ett alternativ var redan framtaget och man valde att inte ta in fler. Förslaget blev tydligt avhyst, tror inte de beror på att jag är kvinna utan jag tror att detta har att göra med de där rakare och tydligare arbetssättet som finns bland män.
Ett ämne som jag vill jobba med är tjejer/kvinnor inom fiske, göra de möjligt att locka fler tjejer, detta ämne är det jag brinner för och är enda anledning till att jag ställer upp i detta. Här kan jag tycka att föreningen inte är så engagerad. Samtidigt är de väldigt tidigt för mig, jag har varit med på årsmötet, ett styrelsemöte, sen är det ju i en intressegrupp vi flesta möts på måndagar. Planer är att starta en annan förening just för detta ändamål, men fick till svar att det är planer på gång gällande ”tjejfiske”. De är en spännande faktor kan jag tycka, som enda tjej i föreningen så blir jag inte involverad i planer gällande tjejfiske, eller så blir jag involverad men har inget fått veta ännu.
En till analys är att föreningens verksamma varit aktiv så pass länge att de finns redan färdiga koncept och tillvägagångssätt, hur detta kommer se ut, kommer vi nya inskolas i dessa redan färdiga hjulspår eller kommer vi kunna förnya och utveckla de är det tiden som får utse. Hur mycket utrymme och eget ansvar är också delar man får ta in som ny föreningsaktiv, nu har inte jag direkt nån involverad post utan sitter som ersättare.
När jag blev tillfrågad om denna plats så kom första tanken, tvärt nej. –vad har jag att komma med?, vill dom ha mig för min kunskap eller för at jag är tjej. Nä de går jag inte med på. Men samtidigt så är det ju de jag vill också fler kvinnor inom detta. Ää ja jag kan prova ett år, men något har hänt med tiden.
Är de så att man satts som åskådare och intresset att sitta kvar å stirra inte ger mig mer än att jag börjar tvivla på mig själv.
Föreningen och vår intressegrupp har vävt samman och intresset har svalnat. Däremot har jag varit på kickoff med kvinnojouren och där tändes intresset, jag är laddad till tänder för utbildning, kunskaps-boost och debatter. Att underhålla intresset hos deltagare har aldrig varit så viktigt som jag ser nu, jag har lärt mig en ledaregenskap jag ska ta med mig till min post som orförande i kvinnojouren och de är att involvera de aktiva igenom att prata med dem ALLA, ledarmöter, suppleanter, anställd, ideella mfl. Få dem att känna sig delaktiga och viktiga för fortsatt verksamhet, jag har tidigare tyckt att jag ska sitta på kunskapen, ”mitt ansvar som ledare”, men nej jag ska ta in kunskapen från dem som är med för att dom är intresserade och villiga att ge föreningen deras engagemang och fritid. De mina vänner tror jag är lyckat koncept för att bibehålla eldsjälar!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fia´s bubblande

En blogg om delar av mitt liv! Min familj, mitt intresse och engagemang. En blandning av vardagen där mitt engagemang i kvinnofrid varvas med mitt intresse och engagemang för fiske och naturen därtill.

RSS 2.0